
In leerjaar drie en vier regent het uitnodigingen van school, om even te praten over het gedrag. Termen als adhd, voorzichtige verzoeken om te testen waren al meermalen in deze gesprekjes voorbij gekomen. Maar nu, leerjaar vijf, neemt de juf een heel andere afslag. Ze heeft een artikel gelezen over elementen en wil er het fijne van weten. Ik neem haar en haar team mee in de wereld van de elementenleer. Daarna neemt het onderwijsteam de kennis mee de klassen in.
Dit is mijn wens voor iedere school of welke vorm van opvang dan ook. Uitwisselen van kennis met andere disciplines. Om zo samen een kind echt te zien!! Voorbij hokjes en labels…
Vuurkinden zijn echte waaghalzen niet bang om nieuwe dingen aan te gaan. Zitten al hoog in de boom voor jij “pas op” kunt zeggen. Je kunt jezelf als ouder/leerkracht nog wel eens tegen komen als ze nieuwe dingen uit proberen. Er kan een behoorlijke kloof zitten tussen wat jij veilig vindt en wat het kind veilig vindt. Een kind met het hoofdelement vuur ervaart aan zijn lijf waar grenzen liggen. Het zijn veelal gespierde kinderen die graag sporten en bewegen. Ze houden van actie, zijn fysiek ingesteld en ervaren graag spanning. Ze zijn temperatementvol en kunnen snel ontvlammen bij boosheid, maar boosheid ook weer loslaten.
Helaas zijn het ook vaak de kinderen die onbegrepen worden!
Omdat ze druk zijn.
Omdat ze niet gewoon boos zijn maar ontsteken in woede en zo even onbereikbaar jou als machteloze ouder/leraar achter laten.
Soms zelfs lijkt het of ze niet luisteren en kom je door continue weerwoord in een soort vermoeiende onderhandelingsmodus.
Vuurkinderen zijn continue op zoek naar grenzen en leggen zich niet zomaar neer bij: Nee! En die nee horen ze nog al eens. Stop, hou op, niet doen. Dit kan leiden tot een laag zelfvertrouwen. Ze worden niet goed begrepen. Onzekerheid kan leiden tot vergeldingsdrang of faalangst bij vuurkinderen.
Vuurkinderen zijn prachtig en krachtig! Zeker als wij ze zien en begrijpen. Een kind met als hoofd element vuur is anders en heeft iets anders van ons nodig. Zodra wij dat begrijpen komt er rust en harmonie voor terug.
Wil jij dat als ouder ook? Of jullie als leerkrachten team? Schroom niet om contact met me te maken dan werken we samen aan de wens om een kind te zien voorbij hokjes en labels.