Kinderen praten meer vanuit gevoel!

Holistisch wil zeggen: Alles is  met elkaar verbonden. Er wordt gekeken naar het grotere geheel. Bij een verstoring in het systeem kijken  we niet alleen naar de klacht die er uit voortkomt, maar juist naar de oorsprong! Vragen die je je dan kunt stellen: Waar is de klacht ontstaan en hoe kom je weer in balans?

Iedereen is anders en heeft een andere kijk op de wereld. Daarmee wil ik zeggen dat er ook niet een oplossing is. De oplossing van eenzelfde klacht kan dus bij twee verschillende kinderen totaal anders zijn..

Vanuit de holistische visie werk je met het gehele lijf. Deze vertelt ons vaak meer dan waar we bij stil staan. Elke spierspanning, kramp heeft een verhaal. Kinderen voelen hun lijf vaak beter dan volwassenen. Wij zijn het verleerd. Kinderen voelen in hun lijf de pijntjes, krampjes, weerstand. Holistisch werken is leren (opnieuw) te luisteren naar wat ons lijf te vertellen heeft!

Holistisch werken gaat ervanuit dat wij als mens ervaren op vier niveaus.

Het eerste niveau is het lichaam: ervaringen komen binnen binnen via de zintuigen.

Het tweede niveau is het denken: ervaringen komen binnen via denken, analyse en bewustwording.

Het derde niveau is ons gevoel: ervaringen, komen binnen via emoties, voelen, dromen, herinneringen.

Het vierder niveau is energie: energie hoort te stromen en zorgt ervoor dat we goed in ons vel zitten. Energie verbindt ons met alles wat leeft.

Als je opgroeit doe je als kind op alle niveaus ervaringen op. In welke mate welk niveau bij een kind wordt aangesproken is per kind verschillend. Ieder kind is immers verschillend. Ook de belevingswereld van een kind speelt hierbij een rol. Een kind dat meer op het lichamelijke niveau ervaart zal een gebeurtenis bijvoorbeeld heel anders na vertellen dan een kind dat meer op denkniveau ervaart.

Tijdens het opgroeien komen niet alle niveaus tegelijk aan bod. Een voorbeeld: het abstracte denken komt pas tot stand aan het einde van de pubertijd. Wat ik hiermee zeg is dat een kind tot zijn pubertijd vooral op het lichaamsniveau en het gevoelsniveau werkt. Oftewel het denken dat een kind voor de pubertijd laat zien komt vooral voort vanuit het gevoel  en minder vanuit het denken! Als je als ouder niet bewust bent dat een kind uit zijn gevoel praat of zelf moeite hebt met omgaan met je gevoel dan kan dit leiden tot problemen in communicatie tussen ouder en kind.

Tijdens ons leven worden de vier niveaus lichaam, denken, gevoel en energie beinvloed door opgelopen trauma, verwondingen en conflicten die niet zijn opgelost. Dit verstoort de samenwerking en uitwisseling tussen deze vier niveaus (lichaam, denken, gevoel, energie). Een kind kan dan nog steeds functioneren maar de onopgeloste pijn of verdriet bijft hangen in het gevoel (daar zaten immers de herinneringen). Mocht een emotie of trauma niet worden verwerkt zal een kind deze gaan verdringen. Op de achtergrond blijft deze gebeurtenis echter wel aanwezig en kan dan het leven beinvloeden. Een voorbeeld: een volwassen persoon reageert ineens als een klein kind van vier, omdat de emotie die het toen hij of zij vier was heeft opgedaan niet is verwerkt en dus nog steeds actief is. Dat is een gewoontepatroon geworden.

Herken jij jezelf hier wel eens in?